четвер, 2 лютого 2017 р.

Урок української мови. 5 клас
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; моделювати  схеми речень з узагальню вальним словом при однорідних членах; формувати загально пізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальню вальному слові, розставляти розділові знаки після узагальню вального слова або перед ним; розвивати творчі вміння поширювати речення узагальню вальними і навпаки – однорідними членами; конструювати речення з узагальнювальними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, сприяти формуванню патріотичних почуттів до рідного краю.

Хід уроку

1. Організація класу
Сьогодні урок я хочу розпочати зі слів відомого письменника В.Симоменка.
Слова… Слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні,
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі і смішні…
Не грайся словом. Є святі слова.
Що матері з доріг вертають сина.
Спіши до неї, доки ще жива,
Допоки розум і допоки сила

Гарно поетично сказав поет про багатство слова. Як ви вважаєте за допомогою яких художніх засобів автор досяг виразності? Як називаються у мові такі члени речення?
Тому ми сьогодні будемо розширювати знання про роль однорідних членів речення у мовленні.

ІІ. Узагальнення знань учнів.
Свою роботу розпочнемо з:
1. Мовна гра «Коректор». Відредагувати словосполучення:
Мені повезло (мені пощастило); в сім годин (о сьомій годині); на протязі місяця (протягом місяця); другим разом (іншим разом)% пам’ятник Франка (пам’ятник Франкові).
2. «Хвилинка епітетів». Нагородити слова епітетами. Що таке епітети?
Сонце – (яскраве, привітне, усміхнене)
Листя – (золоте, багряне, барвисте)
Небо – (голубе, лагідне, безхмарне)
Осінь – (прекрасна, тепла, чудова)
3. Продовжити визначення.
- Однорідними називають - …
- Однорідними можуть бути - …
- Між однорідними членами речення не з’єднаними сполучниками кома…
- Однорідні члени речення можуть з’єднуватися сполучниками…
- Між однорідними членами речення кома не ставиться…

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

1. Прочитайте діалог за особами. Продовжте речення двома-трьома вибраними з довідки однорідними членами.
- Моє захоплення – квіти! Я так люблю їх доглядати!
- А мені якось більше подобається доглядати за плодовими деревами: яблунями,…
- А от я щаслива, коли розцвітають мої улюблені квіти: троянди,…,…,
Довідка. Дерева: груші, сливи абрикоси, вишні.
      Квіти: півонії, жоржини, бузок, тюльпани.
У кожному речення визначне слово із загальним значенням, що об’єднує перелічувані однорідні члени речення.
1. Слово із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів речення є узагальнювальним.
(Оголошення теми і мети уроку)
(Запишіть дату і тему у зошит)
2. Працює зараз у групах. Кожна група має картки із реченнями. Прочитайте їх. Знайдіть однорідні члени речення і слово, яке є об’єднувальною назвою до перелічуваних однорідних членів речення.
1. Люди різні між нас бувають: симпатичні, гарні чудні.
2. Все  в золоті: каштани й вербняки, Святошин і Печерськ, Березняки.
3. На небі, і на узгір’ях, і на горі – скрізь червоно.
Якою частиною мови виражені узагальню вальні слова в кожному реченні?
Отже, узагальню вальними словами (УС) можуть бути займенники: все, ніхто, ніщо; прислівники: всюди, скрізь, завжди, ніколи, ніде. (Ці слова написані на окремому аркуші й прикріплені на дошці). Ви мали можливість спостерігати УС і ОЧР. Які розділові знаки ставляться у таких реченнях?
Висновок. Ми заслухали ваші висновки. А тепер звіримо свої дослідження з підручником на с. 63 (С.Я. Єрмоленко)
3. Робота з підручником.
4. Узагальнююча бесіда.
Чи правильно ми зробили висновки? Чи співпадають вони з теоретичним матеріалом?

IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Щоб переконатися у тому, що ви запам’ятали опрацьований матеріал, виконаємо ряд вправ.

1. Робота з текстом
У кожного з вас є записана група речень. Прочитайте і подумайте, чи можемо ми її назвати текстом. Доведіть свою думку.
Стоїть пора бабиного літа. Павутиння лежить скрізь: на бур’янах, на грудках землі. Воно пливе білою журбою в повітрі, лягає на чиюсь скроню і ворушиться од легкого вітру.
Я дивлюся з кручі на Дніпро. Все побачене не поза мною, а в мені: неквапна течія річки, пласка даль, притрушена рідкуватим маревом, розгін катерів.
Скільки дивлюсь на Дніпро, він для мене завжди інший. Завжди й іншою здається мені й осінь. Хоч щороку все повторюється: лагідний місяць жовтень, примарне сяяння неба, тремтячі тіні під деревом, попелясто-сірі яри. (За Є.Гуцалом).
- Чи зрозуміло значення виразу бабине літо? (Пояснити).
Визначте стиль мовлення (художній). Доведіть. (Слова вжиті в переносному значенні). До якого типу належить текст (Розповідь з елементами опису). Який елемент відсутній у тексті? (Заголовок). Доберіть (бабине літо над Дніпром).
- Знайдіть речення з ОЧР і УС. Прокоментуйте розділові знаки при них.

2. Вправа «Естафета»
До поданих УС дописати ряди однорідних членів.
Овочі:
Фрукти:
Тварини:

3. Творче завдання
Вставте пропущені УС і відповідні розділові знаки.
У вирій відлітають… журавлі лелеки гуси чайки ластівки зозулі. Людина буває… веселою і сумною спокійною і збудженою нещасливою і щасливою. Є в Україні чудовий… Дніпро Десна Дністер південний Буг.

4. Прочитайте байку.
Ходила свиня лісом, годувалося жолудями з великого дуба. Наїлася жолудів та й почала підривати корінь у дуба.
- Нащо ти риєш? – каже дуб. – Там моє коріння: як підриєш то засохну.
- То й сохни! – відказує свиня. – Хіба мені що? Мені аби жолуді!
- Та жолуді ж з мене! – каже дуб.
А свиня не слухала й щодня рила під дубом яму, аж поки дуб не засох.
Поясніть головну думку байки. Свою думку запишіть використовуючи речення з однорідними членами.

5. Розставте пропущені розділові знаки.
Київ батько міст руських. У ньому багато пам’яток старовини Печерська Лавра Софійський собор Кирилівська церква Золоті Ворота. Київ нині знову столиця незалежної держави. У ньому знаходяться десятки посольств країн світу США Англії Німеччини Китаю та ін..

V. Підсумок уроку

Коротке повідомлення на лінгвістичну тему: «УС при ОЧР. Розділові знаки у реченнях з ОЧ при УС».

VI. Домашнє завдання
Вправа 132 (І гр.)
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Ліси мої, гаї мої священні! Пребудьте нам вовіки незнищенні!»
Л.Костенко
Використайте речення з однорідними членами

Немає коментарів:

Дописати коментар