четвер, 2 лютого 2017 р.

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. 5 КЛАС

Тема уроку:
Склад. Правила переносу слова з рядка в рядок.
Мета уроку:
 Поглибити знання про склад, удосконалити вміння правильно переносити слова з рядка в рядок. Розвивати комунікативні здібності учнів та виховувати любов до слова, традицій.
Тип уроку:
 Комбінований.
Обладнання уроку:
 Таблиця, роздатковий матеріал, програвач, мультимедійна дошка, підручник.
Основні етапи уроку:
І організаційний:
« ситуація успіху »
  Усміхніться, діти,  один одному. Я сподіваюсь на співпрацю  з вами. Разом ми  зможемо досягти  поставленої мети. А щоб робота була успішною, згадаймо правила, яких варто дотримуватися на уроці:
  Правила
1. Поводитися спокійно.
2. Не вигукувати.
3.Бути терплячим.
4. Давати можливість товаришам висловлювати свою думку.
5.Поважати один одного.

Слово вчителя.

Який зараз місяць? Число?    ( грудень, 12)
Записуємо число. 12 грудня. Класна робота.
Грудень ще в народі називають студень.
Народна прикмета: Якщо до цього дня не випав сніг, зима буде теплою, а як з’явився – холодною і довгою.
 Прийшла зима (  звучить музика)
Як ви, діти вважаєте, це добре чи погано?
« Метод- прес»
  Продовжити речення
                                    Я вважаю, що зима – це добре бо…
                                    Я вважаю, що зима – це погано бо…




«Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини».
                                                                                         Й. Гердер
- Так влучно підмітив німецький філософ, просвітитель Й. Гердер. Кожен з нас на зорі свого життя, ще не розуміючи слів, сприймає, відчуває солодкі, святі звуки рідної мови і, зростаючи з нею, стає людиною.
ПОВТОРЕННЯ
- Чи не тому у шкільній науці не останнє місце посідає така наука як фонетика?
 - Сьогодні ми здійснимо  подорож у країну фонетику.

  Проектуємо план уроку
ФОНЕТИКА
Повторення вивченого; нове відкриття; хвилинка цікавинка; закріплення вивченого, перевірка знань; підсумок.
  - А для чого нам потрібні знання з фонетики?
( щоб правильно вимовляти і грамотно писати)
  «Мозковий штурм»
 Доповнити речення
1. Звуки мови і мовлення вивчає наука ….            
2. Найменша одиниця мови…
3. Звуки мови, що утворються за допомогою голосу називаються…
4. Звуки мовлення, що утворюються за допомогою голосу та шуму, або тільки шуму називаються …

 Підтвердити чи спростувати твердження

1.Приголосні звуки поділяються на тверді і м’які     (ні)
2.В українській мові 33 звуки                                      ( ні)- 38
3.При творенні дзвінких приголосних бере участь шум     (ні) голос, шум
4. При творенні глухих приголосних бере участь шум (так)


Практичне завдання
« ПАВУТИНКА»
 З’єднайте прислів’я, прочитайте  їх.
У виділених словах назвіть: в першому слові - голосні та
приголосні, в другому слові – дзвінкі та глухі, в третьому
слові – тверді та м’які.

То сніг, то завірюха, бо …    весні дорогу готує.
        Зима без снігу - …                   зима вже коло вуха.
Лютий лютує, та…                  літо без хліба.

Підсумок повтореного
  - Я задоволена вашими знаннями з попередньої теми.

Підготовка до сприймання вивченого

Слова вчителя
- А  зараз на нас чекають нові відкриття
- Акцент на дошку
 Сні-жок, о-же-ле-ди-ця, гру-день, ві-хо-ла, rрин-джо-ли.
   -Прочитати
   - А тепер зверніть увагу як вони записані,
   ( слова поділені на склади)

- Оголошення теми.
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Дослідимо:
1. Із скількох звуків може складатися склад?
2. Скільки голосних у складі?
3. А приголосних?
4. Чи є склади без голосного?
5. А без приголосного?
 
 Висновок:
 Отже, у слові стільки складів,  скільки в ньому … є голосних.

6. Яким звуком може закінчуватися склад?

Висновок :
 Отже,  склади є  відкриті або закриті.

 Робота з підручником ( закріплення правил)
Робота в парах

ЗАГАДКА
Відгадати, виділені слова записати у зошити, поділивши
на склади, назвати відкриті та закриті склади.

Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила –
Пухнастим снігом вкрила.

Вгадайте – хто вона,
Бабуся чепурна?

 «Проблемна ситуація»
  - Діти як ви гадаєте,  для чого потрібно вміти  ділити  слова на склади?   ( щоб переносити слова з рядка в рядок)
 - Але не завжди можемо переносити слово з рядка в рядок так, як поділене на склади.
  Робота з правилами   (на таблиці)

Підказка !
Район, давнього.
Око, алея.
Ходжу, сиджу.
В.М.Сосюра, 4 кг.
Підземний, надзвичайний.
Гілля, рілля.
Віддзеркалення, віддати.

Робота з підручником ( закріплення правил)
 Правила на ст..140 у підручнику
Закріплення вивченого

Запишіть слова, поділяючи їх на частини для переносу ( де це можливо)
З р а з о к:  за - ме - ти.
Потривожити, оберіг, синього, саджанці, сміх, підвозити, годинник, ґудзик.

Збагатимо свій словниковий запас

До поданого слова ЗАВІРЮХА доберіть синоніми
 (Запис у зошиті)

 УВАГА!    ЗАВІЯ  ( за-вія, за/ві/я)



ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

БЕСІДА
Непомітно закінчується 2008 рік. Хоч народне прислів’я і стверджує, що сумний грудень і в свято і в будень, але саме останній місяць року налаштовує кожного із нас на веселу хвилю. Хоч зима і повертає на мороз, проте сонце вже йде на літо. Цей місяць багатий на свята.
Які свята ви знаєте в грудні?  ( Андрія, Наума, Миколая)

З історичних джерел відомо, що майже дві тисячі років тому на території сучасної Туреччини жив хлопчик на ймення Миколай. Батьки хлопчика померли, залишивши йому велику спадщину.
Підростав Миколай у достатку й добрі. І вирішив він своїм багатством поділитися з бідними людьми та їхніми дітьми. Почав Миколай розносити вночі подарунки біднякам та розкладати під дверима їхніх осель.

Робота з текстом
Прочитайте текст, виділіть головну думку. Запишіть,  розкриваючи дужки; випишіть виділені слова і поділіть для переносу.

Миколай виріс, став священиком і все своє життя турбувався  ( про) бідних дітей. Щороку Миколай Чудотворець сходить (із) неба (на) землю і радує дітей подарунками. Бо найбільше щастя (в) житті – це робити добро.
Пояснити правопис.

Підсумок вивченого

Попрацюємо над тестами
Тестова перевірка.
1. Вкажіть односкладове слово:
        а)сила; б) сіль;в)їжа;г) погода.
2. Вкажіть слово, у якому всі склади закриті:
       а) курка; б) казка; в) карлик; г) трава.
3. Вкажіть слово, в якому допущена помилка при переносі:
        а) від – дати;б) вози – ти; в) рай – он, г) хо – джу.
4. Скільки звуків у слові ялина:
       а) 5;  б)  6 ;  в) 4 .

ОЦІНЮВАННЯ
Домашнє завдання:
вивчити правила ст.138-140. Написати лист до Миколая. У листі два слова поділити на склади і три слова –   поділити  для  переносу.


ПІДСУМОК: звернення до проекту уроку


КОРЕКТОР

Мені повезло –
В сім годин –
На протязі місяця –
Другим разом –
Пам’ятник Франка -




 ВЕСЕЛА ВІКТОРИНА
1.Чого багато має болото, менше – озеро, ще менше – море, а зовсім не має ріка?
2.Що має груша й слива, але не має клен?
3.Пригадайте якомога більше слів, до складу яких входить не менше трьох звуків  о].
 Назвати приклади








Немає коментарів:

Дописати коментар